5 tipů, jak ve firmě realizovat efektivní inovace



Zatímco v minulosti byly inovace doménou zástupců vyspělých států a sektoru spotřebního zboží, nyní se staly klíčem k růstu ve všech oblastech bez ohledu odvětví nebo geografickou polohu. Přímou závislost mezi schopností inovovat a nadprůměrným růstem tržeb pak lze vysledovat ze studie Breakthrough Innovation and Growth (Průlomová inovace a růst) společnosti PwC. V čem se nyní nejvíce inovuje a jaký je správný přístup vedoucí k dobrým výsledkům?


Podle uvedené studie pětina největších inovátorských společností očekává, že v příštích 5 letech zaznamenají nárůst příjmů o 250 miliard dolarů a porostou oproti světovému průměru dvojnásobně a oproti společnostem s nízkou aktivitou v oblasti inovací dokonce trojnásobně. Inovace se přitom ve společnostech postupně přesouvají z oblasti produktů a služeb do vylepšování podnikatelských modelů, systémů práce či vztahů s klienty.

"Nejvýznamnějším zdrojem růstu se ještě před pěti lety zdála být pro téměř každou společnost expanze do Číny. V následujících pěti letech budou takovouto příležitostí právě inovace," říká k tématu Patrik Horný, partner v oddělení Transformace PwC ČR. „Společnosti musí být připraveny pružně reagovat na výzvy svých konkurentů, kteří jsou v inovacích zkušenější. Pouze strategickým plánováním inovací si mohou firmy udržet svou konkurenční pozici, nebo si ji dokonce zlepšit,“ dodává Horný.

Největší inovátoři dneška pocházejí z širokého spektra oborů – od zdravotnictví přes automobilový průmysl k finančním službám, ale také z mnoha regionů – od Indie přes Nizozemsko až po Brazílii.

Jak inovace realizovat

Zástupci PwC upozorňují, že samotná myšlenka ještě není zárukou úspěchu. Cesta k němu vede přes kvalitní strategické plánování. Téměř 80 % největších inovátorů uvedlo, že uspěli díky vhodně zvolené inovační strategii.

Nejúspěšnější společnosti řídí inovace stejně jako jakýkoliv jiný proces ve firmě. Pouze jedna z pěti nejvíce inovativních firem popsala svůj přístup k inovacím jako neformální. Naopak u nejméně inovativních společností je tento přístup běžný u jedné třetiny firem. Manažeři nejúspěšnějších podniků taktéž uvedli, že věnují inovacím více času a jsou podporováni vrcholovým managementem.

Nejzásadnější rozdíly mezi nejvíce a nejméně inovativními společnostmi, jež lze současně chápat jako 5 rad, jak inovovat správně, jsou pak tyto:

  • Dvě třetiny nejvíce inovativních společností chápou inovace jako nutnost pro udržení své konkurenční pozice. U nejméně inovativních firem takto k inovacím přistupuje pouze 19 % společností.
  • Téměř 80 % největších inovátorů uvedlo, že mají jasně definovanou inovační strategii, ve srovnání se 47 % u nejméně inovativních společností.
  • Největší inovátoři častěji spolupracují při výzkumu a vývoji s jinými firmami (13 %), oproti nejméně inovativním společnostem (7 %).
  • Top inovátoři využívají při externí spolupráci ve větší míře sociální média (67 %), než je tomu u méně inovativních firem (39 %).
  • Významní inovátoři řídí v pouhých 21 % inovace neformálním způsobem (oproti 32 % u méně inovativních společností).

A jak se pak tyto přístupy k inovacím projeví na výsledcích? Podle studie takto:

  • Nejvíce inovativní společnosti mají dvakrát vyšší pravděpodobnost, že přijdou s průlomovou inovací.
  • Největší inovátoři předvídají 62% růst příjmů v příštích pěti letech, v porovnání s 20% očekávaným růstem u nejméně inovativních společností.
  • Předpoklad růstu celkových tržeb největších inovátorů v příštích pěti letech je 252 miliard dolarů, zatímco u nejméně inovativních společností je to pouze 93 miliard dolarů.

(24. 11. 2013 | redakce2)


Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČRFiremní informační systémy, Formuláře - podnikání





Anketa


©2013-2017 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(285)