O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Víme, za co budou Češi po pandemii utrácet

Až dvě třetiny Čechů očekávají zvýšené výdaje v následujících měsících vlivem končící pandemie. Nejvíce se lidé chystají utrácet za věci, které si nemohli kupovat během pandemie – zejména oblečení, obuv a dovolenou. Dovolenou si většina bude kupovat v Česku, a to ze svých úspor. S vyhlídkou léta se lidé dále chystají utrácet za vybavení domu a zahrady, kulturu a zábavu. Údaje vyplývají z průzkumu, který pro startup Twisto zpracovala společnost Perfect Crowd.

Celkem 65 % respondentů průzkumu uvedlo, že v následujících měsících budou určitě nebo pravděpodobně více utrácet. Nejvíce peněz plánují utratit za módu – 34 % dotazovaných plánuje investovat do oblečení a 32 % do obuvi a dalších doplňků. Potvrzuje se tak, že během pandemie lidé šetřili zejména na svém zevnějšku – částečně protože nebylo kam nové oblečení nosit a částečně kvůli zavřeným obchodům a nemožnosti si oblečení v obchodě rovnou vyzkoušet. Možnosti vyzkoušení a vrácení oblečení sice řada e-shopů rozšířila, avšak zejména starší generace stále upřednostňuje rychlejší a pohodlnější zkoušení přímo v obchodě.

Čtvrtina lidí chce léto využít k nákupu potřeb pro dům a na zahradu. Lidé si také chtějí v létě vykompenzovat nedostatek společenského vyžití při lockdownu. Pětina lidí plánuje vyšší výdaje na zábavu typu návštěv zoo, zábavních parků a koupališť, jenom o něco méně pak kulturní události, jako jsou koncerty, festivaly, výstavy či divadla.

Dovolenou budeme trávit spíše v Česku

Celkem 29 % dotázaných mezi vyššími výdaji očekává i dovolenou v Česku, zatímco 22 % plánuje vyrazit do zahraničí. Dovolenou budou Češi financovat spíše ze svých úspor – v případě dovolené v Česku zhruba z poloviny, nákladnější zahraniční dovolenou zhruba ze 70 %. Na dovolenou si Češi nechtějí brát úvěry, ty radši využívají na nákupy velkého bílého elektra a technologie. Obměnu velkých domácích spotřebičů po dlouhém lockdownu plánuje 17 % dotázaných, přičemž 12 % z nich bude nové vybavení hradit právě prostřednictvím splátek. Podobné je to i u nákupů počítačů či mobilních telefonů a příslušenství.

Úvěry si také lidé často plánují brát na splátky již existujících úvěrů. Ty musí splácet téměř každý desátý Čech a další úvěr si na jejich splacení musí vzít 10 % z nich. 9 % respondentů zároveň aktuálně neví, čím bude úvěry splácet. Někteří lidé tak přeceňují své možnosti splácet při uzavírání úvěrů a riskují, že se dostanou dluhové spirály. Nicméně zhruba čtyři pětiny respondentů své úvěry splácí primárně ze svých pravidelných příjmů a někteří z úspor.

Nakupovat přes internet?

Dle průzkumu si Češi zvykli přes internet nakupovat velkou část věcí, zvláště pak takové zboží, které si nepotřebují vyzkoušet a osahat, ale kde požadují co největší výběr ze sortimentu, aby to vyhovovalo jejich vkusu a představám. Jde tedy vedle elektra i o kosmetiku, knihy, hračky, jídlo pro domácí mazlíčky, ale i sportovní potřeby. Nejvíce se lidé těšili na návrat do restaurací, kamenné obchody také preferuje 60 % lidí pro nakupování obuvi a módních doplňků. U potravin a oblečení jsou lidé rozděleni – zhruba polovina v budoucnosti zváží nákup přes internet nebo určitě nakoupí.


(21. 7. 2021 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6009)